Siste nytt fra Bygg Reis Deg 2023

3.11.23

Nytt fra årets «Bygg Reis Deg»

“Bygg Reis Deg” ble arrangert  18-21 oktober på Nova Spektrum i Lillestrøm. Over 380 utstillere viste frem sine beste løsningene innen bygg, bolig og eiendomsutvikling. Messen er et viktig møtepunkt for flere av NBKFs medlemmer, både som utstillere og besøkende. “Bygg Reis Deg”  2023 ble en suksess, skal vi tro medlemmene vi har snakket med.

Miljø og bærekraft  var tema  som alle ønsket å formidle.

Bygg reis deg er mye mer en utstillinger, det er mange  fagsamlinger og temaforedrag. Gledelig er det at flere viser til sine praktiske handlinger og ikke bare framtidige strategier.

En av disse var Viggo Moen produksjef for byggkeramikk hos Mapei, som holdt seminar på utstillerscenen. CO2 utligning hvor hele livssyklusen er med i beregningene.

Mapei hadde også i år en stor og rommelig stand, som var fylt med flere nyheter og mange besøkende. Under messen lanserte Mapei sin nye Zero-linje med produkter.

En lim og fugemasse serie hvor det kompenseres  fullstendig for gjenværende CO2-utslipp  gjennom hele livssyklusen  med prosjekter for fornybar energi og skogvern i utviklingsland.  Målt gjennom Life Cycle Assessment ( LCA) , verifisert og sertifisert med EPDér.  Co2 utlignes gjennom anskaffelse av sertifiserte karbonkreditter.

Annet nytt var løsninger innen rengjøring og vedlikehold av harde overflater med ULTRACARE og løsninger til flislegging på treunderlag.

Wedi presenterte  Sanwell dusjveggmodul.  Med integrert nisje, lekkasjebokser til røropplegg for hode- og hånddusj samt rør for vannforsyning av varmt og kaldt vann. Normalt vil rørleggerarbeid, mur og evt. snekker sammen løse oppgaven med en våtromsvegg som inkluderer vanntilførsel og derav en våtromsmembran. Med denne modulen er oppgaven løst på forhånd med bare én montering, Dusjveggen er enkel å montere, overflaten er vanntett og godkjent som våtromsmembran.

Duri Fagprofil På spørsmål om årets nyheter så trakk  Mikkel Fjellstad fram Aqua ProLight Platen. Det  er en  lettvekts membranplate hvor kjernen består av sement og kuler av EPS. Kommer i 8mm tykkelse og i 60cm og 90cm bredde. Den har SINTEF Teknisk Godkjennelse og foruten sammen med fliser kan den også benyttes som underlag for noen av Jotuns våtromsmalinger og mikrosement. Peder Godvik,  markedsansvarlig i Duri var meget godt fornøyd med besøket de hadde.

Unidrain

Så har vi 20 års jubilanten, Unidrain.

– Med HighLine Colour har vi lekt med finish og farger slik at ramme og panel har blitt videreutviklet for å skape bedre muligheter for å matche metalldetaljer i baderommet. Bilde :  Unidrains stand med Silje Fredriksen og Ståle Johansen som viser fram Rerame Collection et tilbehørssortiment i samme farge som sluk detaljene.

Hos Ardexvar det aktivitet. Terje Olsen fra Ardex som fulgte  med  arbeidene til kandidatene. Seks ungdommer i dyp konsentrasjon med å bevise sin håndverksferdiheter var et imponerende skue. MLF som arrangerte NM i overflateteknikk med støtte fra IFI, og ulike sponsorer - deriblant Ardex.

Ardex var stolt sponsor med gulv og vegglim AF 165, og støping av fall mot sluk med Ardex K75 . Vi spurte hva Ardex hadde som strategier og svaret var KOKOS ( Kompetanse- Opplæring- Kvalitet- Oppfølging og Service).

Det var flere innom for en god fagprat med gjengen fra Fagrådet for våtrom. En av NBKFs ansatte, teknisk sjef Geir Sørensen er også delvis ansatt som seniorrådgiver for FFV. Han er opptatt av å få hevet kompetansen blant utførende og prosjekterende for å hindre feil og få færre unødvendige reklamasjoner. Nytt var installasjonen som viser fuktvandringen bak fliser i våtsone, og hvor viktig det er med kapilærsperre  mot andre materialer.