NBKFs Veiledningshefter

NBKFs Veiledningshefter går i dybden på ulike tekniske problemstillinger.
De lastes ned i PDF format og er på mellom 15 til 30 sider.

veiledningsheft 3 2018Bærekraftige konstruksjoner med keramiske fliser. Livsløpsvurderinger og miljødokumentasjon.

Det er snart vanlig ved bygging og valg av materialer og løsninger at det kreves en vurdering i form av miljødokumentasjon. For å møte dette behovet har Norsk Byggkeramikkforening ( NBKF) utarbeidet denne veilederen.

Brukere av bransjens produkter( arkitekter, rådgivere, utførende, materialleverandører, byggherrer) skal kunne finne svar på hvilke miljøkonsekvenser det innebærer å benytter keramiske kledninger. Samtidig skal den bidra til å heve keramikkbransjens egne aktører sin bevissthet og kunnskap om produkter og miljø.

File Size:
3.94 MB
Date:
16 styczeń 2018
Fli103a 15

Beskrivelsesmal for flislagte svømme- og badeanlegg iht. NS3420

Skal dere i gang med bygging eller utbedring av bade- eller svømmeanlegg? BKFs kompetansegruppe for bade- og svømmeanlegg har utarbeidet en detaljert veilder for prosjektering og beskrivelse.

Veilederen er bygget opp som en beskrivelsesmal basert på standard beskrivelsestekster og krav i NS 3420. Den ment å være et hjelpemiddel for prosjekterende ved beskrivelse av flisarbeider i bade- og svømmeanlegg. Den gir eksempler på riktig bruk av fliser, puss- og avrettingsmasser, påstrykningsmembraner. Beskrivelsestekstene i denne utgaven av beskrivelsesmalen er basert på NS 3420:2012. Malen foreligger på filformat .ga1 som er ISY G-prog Beskrivelse sitt filformat og på . xml som NS 3459.Prosjektoverføringsfil. Sistnevnte kan åpnes i programmer som støtter NS 3459 standarden.For flisarbeider i bade- og svømmeanlegg må det ivaretas spesielle hensyn og krav til materialer og utførelse som ikke er fullt dekket av NS 3420-N:2012 Mur- og flisarbeider.

File Size:
625.07 kB