BKFs Veiledningshefter

BKFs Veiledningshefter inneholder teknisk informasjon om ulike temaer.

Veiledningshefte 2/2015Fall mot sluk i våtrom

Det er viktig av at reglene for bygging av fall i våtrom både er kjent og praktiseres. Denne veilederen tar for seg både de krav og anbefalinger som gjelder samt hvordan med man kan innfri kravene ved bruk av storformat fliser. Derfor er laget en eksempelsamling hvordan man med ulike slukplasseringer oppnår god avrenning av vann på flislagte golvflater.

Filstørrelse:
1.30 MB
Siste revisjon:
30. juli 2015
Fli103a 15

Beskrivelsesmal for flislagte svømme- og badeanlegg iht. NS3420

Skal dere i gang med bygging eller utbedring av bade- eller svømmeanlegg? BKFs kompetansegruppe for bade- og svømmeanlegg har utarbeidet en detaljert veilder for prosjektering og beskrivelse.

Veilederen er bygget opp som en beskrivelsesmal basert på standard beskrivelsestekster og krav i NS 3420. Den ment å være et hjelpemiddel for prosjekterende ved beskrivelse av flisarbeider i bade- og svømmeanlegg. Den gir eksempler på riktig bruk av fliser, puss- og avrettingsmasser, påstrykningsmembraner. Beskrivelsestekstene i denne utgaven av beskrivelsesmalen er basert på NS 3420:2012. Malen foreligger på filformat .ga1 som er ISY G-prog Beskrivelse sitt filformat og på . xml som NS 3459.Prosjektoverføringsfil. Sistnevnte kan åpnes i programmer som støtter NS 3459 standarden.For flisarbeider i bade- og svømmeanlegg må det ivaretas spesielle hensyn og krav til materialer og utførelse som ikke er fullt dekket av NS 3420-N:2012 Mur- og flisarbeider.

Filstørrelse:
625.07 kB