Faktablader

Foreningens fagartikler publiserer artikler og fagstoff av ulik karakter. Artiklene tar utgangspunkt i de mest typiske problemområdene og legger vekt på å formidle kunnskap og systematisere erfaringer.

Artiklene på denne siden er omfattet av åndsverklovens bestemmelser og kan derfor ikke uten videre benyttes av andre i kommersiell sammenheng eller mangfoldiggjøres uten tillatelse fra rettighetshaveren.

Vi søker å formidle kunnskap etter vårt beste skjønn, oppdelt etter ulike temaer.

Alle fagartiklene er gjennomgått og eventuellle revisjoner er utført høsten 2016.

Likevel kan vi ikke garantere at det ikke finnes fagstoff som ikke er ajourført med ny viten eller som det kan være ulike faglige synspunkter på.

Storformatfliser, byggeplassutstyr for transport, håndtering og tilpasning

Produksjonsteknikken for keramiske fliser har utviklet seg mye de siste 10 årene. For under 10 år siden var fliser med sider over 400 x 400 mm regnet som storformatfliser. Nå produseres formater på over 1,5m bredde i forskjellige lengder og i ulike tykkelser. I tre faktablader beskrives bruken av slike formater både fra materialteknisk og leggeteknisk ståsted. Dette faktabladet omhandler byggeplassutstyr for transport, håndtering og tilpasning.

Tilgang kun for betalende medlemmer eller via Norsk Flisleggerforum …

Storformatfliser - hvor store kan flisene bli?

Produksjonsteknikken for keramiske fliser har utviklet seg mye de siste ti årene. For under 10 år siden var dimensjoner over 400 x 400 mm regnet som storformatfliser. Nå produseres formater på over 1,5 meter bredde i forskjellige lengder og i ulike tykkelser. I tre artikler skal vi belyse bruken av slike fliser både fra materialteknisk og leggeteknisk ståsted. Dette første faktabladet omhandler produksjon, egenskaper og bruksområder. Den neste faktabladet omhandler utstyr for håndtering og tilpasning og festing. Den siste artikkelen vil vise eksempler på utførte prosjekter.

Keramiske fliser og miljø - del 2

Krav til miljøbevissthet ved materialvalg er økende, også kravet til miljødokumentasjon. En fliskledning består av en rekke delprodukter som hver for seg har ulike påvirkninger i miljøsammenheng. Gjennom flere faktablader vil vi belyse hvordan fliskledte flater framstår i et miljøperspektiv. Dette bladet beskriver livssyklusanalyse utført for et flislagt våtrom.

Tilgang kun for betalende medlemmer eller via Norsk Flisleggerforum …

Slik bygger du skadefrie svømmebassenger

De fleste svømmebasseng er i dag flislagte. Riktig utført fungerer slike bassenger i mange år forutsatt regelmessig vedlikehold. Det kreves grundig planlegging og nøyaktig håndverksmessig utførelse. Ikke minst er materialvalg viktig. Noen bassengeiere har erfart at fliser løsner, spesielt i bassengbunnen og lurer på hvorfor dette skjer. Denne artikkelen oppsummerer årsak og tiltak for å sikre skadefrie løsninger.

Tilgang kun for betalende medlemmer eller via Norsk Flisleggerforum …

Her finner du de nyeste artiklene vi legger ut.

Er du på utkikk etter eldre artikler, kan du finne i menyen nedenfor